” در رسانه ملی تأثیرگذار و متمایز دیده شوید “

شناخت کامل و دقیق از روند تولید و ضوابط پخش آگهی از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و ارائه مناسب‌ترین برنامه برای پخش آگهی، با توجه به جداول برنامه‌های تلویزیونی و تشخیص مخاطبان هدف و همچنین برنامه‌ریزی دقیق از لحظه شروع تولید تیزر تا پایان پخش آگهی و ارائه گزارش خدمات پخش آگهی به مشتریان از جمله خدماتی است که در این بخش ارائه می‌گردد.

 

رسانه چیست و چه می‌کند؟

رسانه یا Media در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته می‌شود که انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار عده‌ای باشد.

رسانه از تمدن‌های جدید بوجود آمده‌ و مورد توجه است.

اکنون آنچه که مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و… می‌باشد.

 

صدا و سیما ایرانانگیزه‌های مردم برای گذراندن وقت با رسانه ها چیست؟

1-سرگرمی و تفریح

2-آگاهی و دانستن از جهان هستی

3-ارتباط اجتماعی

4-هویت شخصی و تعریف خود

 

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تلویزیون گسترده‌ترین و کم تخصصی‌ترین رسانه است، که می‌تواند این نیازهای چهارگانه را ارضا کند.

رادیو نیز دارای همین کارکرد است.

 

 

تلویزیون

تلویزیون یکی از اثر بخش ترین رسانه ها در طول تاریخ بوده است. رسانه ای که روز به روز برمخاطبان آن افزوده می‌شود و دسترسی گسترده ای به کسب‌وکارها می‌دهد.

تلویزیون همیشه با دو کارکرد سرگرمی و خبررسانی خود در بین مردم جایگاه ویژه داشته است.

طبق تحقیقاتی در سالهای گذشته تلویزیون معتبرترین رسانه در بین رسانه ها از نگاه بینندگان آن شناخته شده است. همچنین پرنفوذترین و متقاعد کننده ترین رسانه نیز تشخیص داده شده است.

تحقیقات انجام شده در ایران نیز اثر بی بدیل تلویزیون را تایید می‌کند. بررسی‌ها نشان می دهد که تلویزیون با ضریب نفوذ بالایی، پر مخاطب ترین رسانه کشور است.

براساس این تحقیقات که در تهران و شهرهای پرجمعیت کشور انجام شده، ضریب نفوذ تلویزیون در کشور بالای ۶۰% می باشد.

همچنین شبکه های ۳ ، نسیم، خبر، تهران و … ، از بسیاری از شبکه های ماهواره ای پر نفوذتر هستند.

طبق بررسی انجام شده، ۸۵% افراد بیش از یک ساعت به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند. که ۳۵% از این تعداد بالای ۳ ساعت تلویزیون تماشا می کنند.

در بین ساعات شبانه روز، ساعت ۲۱ تا ۲۴ پربیننده ترین ساعات (با ۷۵%) هستند و از نظر درآمدی تفاوت معناداری بین گروه های مختلف دیده نمی‌شود.

همچنین از لحاظ جنسیتی، خانم ها بیشتر از آقایان تلویزیون می بینند.

با توجه به گستردگی برنامه های تلویزیون و مضافا توجه بر این نکته که بینندگان تلویزیون به برنامه ها وفادارند و نه به خود تلویزیون باید بر زمان پخش آگهی توجه ویژه ای کرد.

هزینه تبلیغات تلویزیون

تلویزیونهزینه تبلیغات تلویزیونی بسته به نوع شبکه( تعداد مخاطب و محدوده ی پوشش شبکه) و همچنین ساعت پخش آن(پر بیننده ترین ساعات ۸-۱۱ شب می‌باشد) تعیین می‌شود.

به طور مثال در حال حاضر تبلیغ تلوزیونی در برنامه فوتبالی نود ثانیه ای ۱۵ میلیون تومان و در سریال های شبانگاهی شبکه ۳ ثانیه ای ۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

(لیست قوانین و تعرفه های تبلیغات تلویزیونی در فایل های مفید موجود است)

این ارقام برای خیلی از کسب‌وکارها بسیار سنگین است، و در صورتی که این کسب‌و‌کارها از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند عملا بودجه ای برای اشکال دیگر تبلیغات نخواهند داشت.

این نکته به روشنی نشان می‌دهد که کسب‌‌وکارها باید از موثر بودن تبلیغات تلویزیونی درقبال مبلغ گزافی که پرداخت می‌کنند مطمئن باشند.

تبلیغات تلویزیون

انواع تبلیغات تلویزیونی

کسب‌و‌کارها میتوانند به اشکال مختلفی تبلیغات تلوزیونی داشته باشند ازجمله آنها می‌توان به آگهی های متداول، رپرتاژ آگهی، مشارکت و حمایت مالی در ساخت برنامه ها وتبلیغات در شبکه های استانی (راهی ارزان تر و البته با اثرگذاری محدود‌تر) اشاره کرد.


آیا می دانید؟ ضوابط صدا و سیما برای تبلیغات چیست؟


رادیو

رادیو در میان رسانه های تبلیغی یکی از متداول ترین ابزارها است.

رادیورادیو با ویژگی های منحصر به فرد خود نظیر قابلیت سیار بودن، مطابقت با حال و هوای هرفرد و مهم تر از همه درگیری فعالانه مخاطبان با رادیو در برنامه های مختلف (در مقابل تلویزیون که رسانه ای انفعالیست)، شرایطی برای ایجاد رابطه صمیمانه و با سرعت زیاد میان شرکت ها و مخاطبان ایجاد می‌کند.

کسب‌و‌کارهایی که تبلیغات تلویزیونی دارند می‌توانند با تبدیل موسیقی متن تبلیغ خود به یک تبلیغ رادیویی از این امکان بهره ببرند.

زیرا تحقیقات ثابت کرده ۷۵٪ مصرف کنندگان با شنیدن تبلیغ رادیویی تصویر آن را در ذهن خود تصور می‌کنند. همچنین در بازاریابی یکپارچه، که ویژگی اصلی در آن دوام است، می‌توان از رادیو بهره برد.

در تبلیغات رادیویی نیز همان اصول تبلیغات تلویزیونی (اثر بخشی ، ساعت پخش و …) حاکم است.

 


بیشتر بدانید: استراتژی انتخاب رسانه تبلیغات چیست؟