جایزه کلیو(Clio)-اسکار تبلیغات

جایزه کلیو(Clio)-اسکار تبلیغات

جایزه کلیو(Clio)-اسکار تبلیغات

جشنواره­ ی کلیو بزرگ­ترین و مطرح ­ترین رویداد رقابتی در دنیای تبلیغات است. هرساله آژانس­ های معتبر تبلیغاتی از سراسر دنیا آثار خود را در این جشنواره در معرض داوری قرار می­دهند و برای تصاحب عنوان بهترین و خلاقانه ­ترین اثر با یکدیگر رقابت می­کنند.

جایزه کلیو برای دنیای تبلیغات جایگاهی مانند اسکار در سینما دارد. مجله تایم از این رویداد به­ عنوان شناخته‌شده‌ترین مراسم اهدای جوایز در دنیای تبلیغات یاد می­کند. کلیو می­کوشد آثار خلاقانه­ ای را شناسایی کند که نه‌تنها باعث جلب‌توجه مشتری و مطرح ­شدن برند می­شوند، بلکه می­توانند نقش مؤثری در ارتقای صنعت جهانی تبلیغات داشته باشند.

تاریخچه

این جشنواره در سال ۱۹۵۹ میلادی به دست والاس ای. راس(Wallace A. Ross) که از فعالان صنعت تبلیغات در نیویورک بود، بنا شد. نام کلیو برگرفته از نام الهه ­ی شعر و موسیقی در یونان باستان است.

دهه­ ی 1960

جایزه کلیو برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ به برترین تبلیغات تلویزیونی آمریکا اهدا شد. در آن سال هر برنده­، مجسمه­ ی طلایی طراحی‌شده به دست جورج اولدن(George Olden) را به‌عنوان جایزه به خانه برد. این رقابت به‌مرورزمان وسعت پیدا کرد؛ تا جایی که گستره­ ی آن در سال ۱۹۶۶ به آثار سینمایی و تلویزیونی بین­ المللی نیز رسید و در سال ۹۶ بخش تبلیغات رادیویی آمریکا هم به آن اضافه شد.

دهه­ ی ۱۹۷۰

مراسم اهدای جوایز کلیو که در سال ۱۹۷۲ با مدیریت بیل اونز(Bill Evans) و با هزینه­ ی ۱۵۰ هزار دلاری برگزار شد، در حال تبدیل‌شدن به یک مراسم سودآور برای شرکت­های سرمایه­ گذار بود. در آن زمان درآمد سالیانه­ ی جشنواره­ ى کلیو به 5/2 میلیون دلار در سال می‌رسید که بخش بزرگی از این مبلغ، حاصل هزینه­ ی ثبت‌نام نامزدهای کلیو (۷۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر اثر) بود.

دهه‌ ی ۱۹۸۰

در سال ۱۹۸۳ اونز با قرار دادن تبلیغات تلویزیون کابلی به جایزه­ ی کلیو وسعت بخشید. به‌علاوه برای مراسم سال ۱۹۸۴ این قانون را تعیین کرد که آثار ارسالی به جشنواره باید در سال گذشته ثبت و پخش‌شده باشند. با وضع این قانون، آژانس­های تبلیغاتی برای پخش تبلیغ و شرکت دادن آثار خود در جشنواره، به تکاپوی بیشتری افتادند.

دهه­ ی ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۱ گردانندگان جایزه ­ی کلیو دچار بحران مالی و ورشکستگی شدند. عدم حضور مقامات شرکت و مدیرعامل کلیو در مراسم اهدای جوایز آن سال باعث به هرج‌ومرج کشیده شدن مراسم شد. در روزهای بعد این جمله تیتر خبری رسانه‌ها بود: «فروپاشی کلیو؛ آشفتگی و توطئه از معتبرترین جایزه­ ی دنیای تبلیغات، یک مضحکه ساخته است.»

در ۱۷ مارس ۱۹۹۲ کمپانی کلیو با 8/1 میلیون دلار بدهی اعلام ورشکستگی کرد. پیش از آن تعدادی از کارکنان کلیو به دلیل عدم دریافت حقوق ماهانه شرکت را ترک کرده بودند.

کلیوی جدید

آقای اونز قصد داشت کمپانی کلیو را به ارزش ۲ میلیون دلار بفروشد اما نشریات تجاری قیمت حراج را ۱۰ هزار دلار گزارش کردند. درنهایت این شرکت به قیمتی محرمانه به یک ناشر شیکاگویی به نام روث راتنی(Ruth Ratny) واگذار شد. او این رویداد را دوباره سازمان‌دهی کرد و آن را مراسم اهدای «جوایز کلیوی جدید»  نامید. ولى کلیو جایگاه گذشته­ اش را ازدست‌داده بود و تعداد آثار ارسالی به جشنواره با ۷۵ درصد کاهش نسبت به دوره­ های قبل، به ۶ هزار اثر رسید.

همان‌طور که گفته شد، راتنی جایزه کلیو را دوباره سازمان‌دهی کرده و فرآیند رقابتی آن را تغییر داد. مهم‌ترین تغییر، ترکیب بخش داخلی و بین­ المللی جشنواره بود؛ به‌طوری‌که در کلیوی جدید، شرکت­های آمریکایی و شرکت­های خارجی به شکل مستقیم باهم رقابت می‌کردند. آژانس سوئیسی کنسالت-ادویکو یانگ­اندروبیکام(Consult/Advico Young & Rubicam) برنده­ ی جایزه­ ی بهترین کمپین تلویزیونی در نخستین دوره­ ی کلیوی جدید شد.

چندی بعد در دادگاه حکم شد که کلیو باید هزینه­ ها را به طلبکاران مراسم ۱۹۹۱ پرداخت کند. در آن زمان رانی با کمبود منابع مالی مواجه بود و نمی­توانست این بدهی ۶۰۰ هزار دلاری را پرداخت کند. به‌این‌ترتیب شخصی به نام جیمز ام. اسمیت که قبلاً تدوینگر فیلم بود، این مبلغ را پرداخت کرد و به مالک مراسم جایزه­ ی کلیو تبدیل شد.

سرانجام در سال ۱۹۹۷ کلیو به یک شرکت رسانه ­ای هلندی به نام وی.ان.یو(VNU) فروخته شد. در سال ۲۰۰۷ وی.ان.یو نام شرکت خود را به نیلسن(Nielsen) تغییر داد. در سال ۲۰۰۹ وقتی شرکت ای­فایوگلوبال­ مدیا(E5 Global Media)، مجلات ادویک(Adweek) و بیلبورد(Billboard) را از شرکت نیلسن گرفت، کنترل کلیو را هم از آن خود کرد.

داوری آثار

در جشنواره­ ی کلیو آثار از تمامی نقاط جهان پذیرفته می­شوند. این کار خلاقیت­ های ناشناخته را آشکار می­کند و همچنین باعث جذب مخاطب در سطح بین‌المللی می­شود. کلیو افرادی را به‌عنوان هیئت‌داوران انتخاب می­کند که آثار خلاقانه­ ی ایشان در نوع خود بهترین است؛ این کار برای اطمینان از آن است که هر یک از داوران درک عمیقی از بازار رو به رشد و زمینه­ ی تخصصی خود داشته باشند.

داوران موظف هستند که منحصراً به ارزش خلاقانه ­ی آگهی رأی بدهند. فرآیند داوری کلیو صادقانه، مردم‌سالار و غیرسیاسی است و گردانندگان جشنواره کلیو به هیئت‌داوران جهت نمی­دهند. داوران آزادند که به هیچ‌یک از آثار جایزه ­ای اختصاص ندهند و یا هر تعداد جایزه­ ی طلا، نقره و برنز را که مناسب می­بینند، در بخش­های مختلف به آثار اهدا کنند.

قوانین شرکت در جشنواره

  • در هر دوره، آثار تبلیغاتی سال قبل مورد داوری قرار می­گیرد و آژانس­های تبلیغاتی می­بایست آثار خود را در سال گذشته ثبت و پخش کرده باشند.
  • برای آثار تبلیغاتی از جانب سفارش‌دهنده بایستی، پول پرداخت‌شده باشد. (به‌استثنای تبلیغات تولیدشده برای مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی)
  • یک اثر تبلیغاتی می‌تواند در چندین بخش به رقابت بپردازد.
  • آثاری که در سال­های گذشته به جشنواره ارسال‌شده‌اند، در جشنواره پذیرفته نمی­شوند. (به استثنای آثار ارسالی برای تالار مشاهیر)
  • اثر تبلیغاتی نباید موجب برانگیخته شدن حساسیت­های ملی، مذهبی، فرهنگی و یا نژادی شود.
  • لازم است سفارش ­دهنده و یا صاحب اثر، برای حضور آن اثر در جشنواره، اجازه رسمی بدهد.

حق کپی

آثار ارسالی به جشنواره کلیو تعلق می­گیرد و این سازمان برای نمایش و بازسازی آثار آزاد است.

لازم است هزینه­ ی کارشناسی آثار پرداخت شود. (این مبلغ از ۱۵۰ دلار برای یک کار دانشجویی تا چند هزار دلار برای یک کمپین برند سازی متغیر است.)

فرآیند داوری کلیو به سختگیری معروف است. کمتر از ۲۰ درصد آثار موفق به گذراندن کارشناسی اولیه می­شوند. سپس داوران جشنواره آثار باقی‌مانده را برای انتخاب برنده­ ی تندیس طلا، نقره یا برنز دوباره بازبینی می­کنند. حدود ۵ درصد آثار، برنده ی تندیس می­شوند و کمتر از یک درصد آن‌ها طلا می­گیرند. از میان برندگان طلا، جایزه­ ی بزرگ کلیو(مهم­ترین جایزه جشنواره) به استثنایی­ ترین اثر اهدا می­شود.

برنده­ ی جایزه کلیو، خلاقانه­ ترین اثر جشنواره محسوب می­شود که حتی ممکن است بتواند مسیر خلاقیت را در صنعت تبلیغات تغییر بدهد.

هرساله جوایزی به آژانس برتر سال، تولیدکننده ­ی برتر سال، تبلیغ‌کننده‌ی برتر سال، شرکت مادر تخصصی برتر سال و آژانس تبلیغاتی برتر هر کشور اهدا می­شود. همچنین هرسال برای اشخاصی که سهم برجسته­ ای در صنعت تبلیغات داشته­ اند، جایزه­ ای تحت عنوان دستاورد ابدی در نظر گرفته می­شود.

تالار مشاهیر

این تالار به آثار برجسته ­ی قدیمی اختصاص دارد که امتحان خود را درگذر زمان پس داده و حس احترام و افتخار را در قلب و خاطره­ ی مشتریان و متخصصان تبلیغات حک کرده­ اند. جایزه­ ی تالار مشاهیر در ابتدا مخصوص تبلیغات ویدیویی بود ولی در حال حاضر تمامی بخش­های تبلیغات محیطی، چاپی، صوتی، دیجیتال، طراحی برند و کمپین یکپارچه را شامل می­شود.

برای ورود به تالار مشاهیر کلیو باید حداقل پنج سال از زمان تولید اثر گذشته باشد.

تندیس

تندیس‌های کلیو از فلز نیکل ریخته­ گری می­شود و پوشش طلا، نقره و یا برنز بر روی آن قرار می­گیرد. بر روی بخش پایینی تندیس، پلاکی قرار دارد که نام صاحب اثر، آژانس تبلیغاتی، سال جشنواره و زمینه تبلیغاتی بر روی آن حکاکی شده است.

این تندیس به‌وسیله‌ی کارخانه ­ی نیویورکی وایسروی کرییتیو(Viceroy Creative) تولید می­شود. برنده ­ی جایزه برای آثاری که نتیجه ­ی کارگروهی بوده است می­تواند برای تمام اعضای گروه خود، تندیس اختصاصی سفارش بدهد.

گسترش جایزه کلیو

طی دهه اخیر، جشنواره­ ی کلیو زمینه رقابت را گسترده ­تر کرده و به سایر حوزه­ ها نیز وارد شده است.

جایزه سلامت کلیو

کلیو در سال ۲۰۰۹ با ایجاد جایزه ­ی سلامت، زمینه ­ی فعالیت خود را گسترش داد. هدف از این جایزه شناسایی الگوهای برتر در حوزه سلامت است که توانسته اند با خلاقیتی تمام عیار با چالش­ها، ضرورت­ها و فرصت­های صنعت رو به رشد سلامت روبرو شوند.

جایزه سرگرمی کلیو

در سال ۲۰۱۱، کلیو با همکاری هالیوود ریپورتر(Hollywood Reporter)، شروع به مدیریت جوایز کی آرت کرد. این جایزه، به کشف تمایز در ارتباطات خلاق صنعت سرگرمی می­پردازد. کی آرت که در سال ۱۹۷۱ آغاز به کار کرده بود، در سال ۲۰۱۵ به مالکیت کامل کلیو درآمد و علاوه بر خاستگاه اصلی خود، یعنی صنعت فیلم، دامنه رقابت را به تئاتر، تلویزیون و بازی گسترش داد.

جایزه­ ی مد و زیبایی کلیو

کلیو با این جایزه به کشف نوآوری­ های برجسته در زمینه­ ی مد و زیبایی می­پردازد. هرساله، جمعی از مدیران پیشرو در صنعت، ستارگان مد و شخصیت­های رسانه ­ای، از میان مجموعه­ ای از نامزدهای جهانی، بهترین اثر خلاقانه در زمینه­ ی مد و زیبایی را انتخاب می­کنند. در راه­ اندازی این بخش، مجله­ ی معتبر و مشهور دبلیو دبلیو دی همکار رسانه ­ای کلیو است.

جایزه­ ی ورزشی کلیو

کلیو اسپرت در تبلیغات و بازاریابی ورزشی به بهترین ­ها جایزه می­دهد. در این بخش، سالانه هیئت‌داورانی از مدیران بازاریابی، اعضای لیگ­های ورزشی، گزارشگران و ورزشکاران گرد هم می­آیند تا از میان فهرست ثبت‌شده‌ی بین‌المللی، برجسته­ ترین برنامه­ های تبلیغاتی را انتخاب نمایند که باعث بالا رفتن فرهنگ ورزشی شده است.

جایزه­ ی موسیقی کلیو

این بخش که با همکاری مجله بیلبورد ایجاد شده است؛ بر قدرت موسیقی برای ایجاد ارتباط میان مصرف­ کنندگان و برندها تأکید دارد. جایزه­ ی موسیقی کلیو در چهار زمینه اهدا می‌شود:

  • برند سازی هنرمندان موسیقی
  • بازاریابی موسیقی
  • همکاری برندهای موسیقی
  • استفاده از موسیقی در تبلیغات

این بخش از جشنواره با اجرای زنده­ ی هنرمندان (که قطعه موسیقی برنده را می‌نوازند) به اوج خود می­رسد. هیئت‌داوران جایزه­ ی موسیقی کلیو، ترکیبی متشکل از مدیران استودیوهای ضبط، بازاریابان برجسته و هنرمندان موسیقی است.

جایزه­ ی دانشجویی کلیو

کلیو ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به دانشجویان، هنر را بخشی از رسالت خود می­داند. به همین منظور جایزه­ ای را برای آثار دانشجویی در نظر گرفته است. در این بخش، فقط آثاری شرکت داده می­شود که دانشجویان رسمی دانشکده­ های هنر و فیلم­سازی در طول دوران تحصیل خود ساخته باشند.

سوپر کلیو

مهم‌ترین روز در صنعت تبلیغات آمریکا، روز برگزاری سوپر باول(مسابقه فینال لیگ فوتبال آمریکایی) است. سوپر کلیو به‌طور اختصاصی به تبلیغات تلویزیونی پخش‌شده در مسابقه سوپر باول می­پردازد و با انتخاب تبلیغ برتر، تندیس اختصاصی سوپر کلیو را به آژانس تبلیغاتی برنده اهدا می­کند.