اولین بیلبورد تبلیغاتی

تاریخچه بیلبورد تبلیغاتی

تاریخچه بیلبورد تبلیغاتی

مصر باستان

اوبِـلیسک

تاریخچه بیلبورد تبلیغاتی به زمان مصر باستان برمیگردد، در آن زمان ستون های سنگی چهار وجهی با نوک هرمی به نام اوبِـلیسک(obelisk)  وجود داشتند که علاوه بر جنبه تزیینی با کنده کاری مطالب جهت ترویج مضامین مذهبی مصر باستان استفاده میشد.

علاوه بر این اوبلیسک های دیگری هم وجود داشتندند که قوانین مهم کشوری را بر روی آنها مینوشتند و در معرض دید عموم قرار میدادند. با وجود اینکه مطالب حک شده بر این ستون ها محدود به سیاست و مذهب بود اما با توجه به تعاریف فعلی در دسته تبلیغات قرار میگیرند.

یونان

بعد از گذشت قرن ها یونانیان هم قوانین خود را بر آکسون ها که اجسام چوبی چهار وجهی و احتمالا در حال چرخش بودند مینوشتند و آنها را متناسب با موضوع هایشان در جاهای مختلف شهر قرار میدادند.

صنعت چاپ

اختراع ماشین چاپ دنیای تبلیغات چاپی به ویژه تبلیغات محیطی را دچار دگرگونی کرد.

اولین کسی که صنعت چاپ را وارد اروپا کرد و زمینه شروع دوره مدرن تبلیغات را در جهان فراهم آورد گوتنبرگ، مخترع آلمانی بود. مورخان اروپایی او را فردی انقلابی و بزرگ در صنعت چاپ نامیده اند. همچنین گروه دیگر از کار وی با عنوان خطیر ترین کار در هزاره دوم پس از میلاد مسیح یاد میکنند.

ماشین چاپ

 

با این اختراع مطبوعات و نوشته های چاپی در سراسر جهان رواج پیدا کرد.

 

حدود 27 سال بعد یعنی در سال 1477 اولین تبلیغات چاپی  توسط ویلیام کاکستون به زبان انگلیسی منتشر شد و این موضوع سرآغاز تبلیغات چاپی در سراسر جهان گردید.

سپس با تکمیل روش های لیتوگرافی، اولین پوستر های تصویر سازی شده خلق شد و به مرور زمان مردم به دنبال مکان هایی مناسب برای نصب آگهی های خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص بیشترین تاثیر را بر گروه زیادی از مخاطبین داشته باشد، برای این کار ستون ها و جعبه هایی برای نصب آگهی در جاهای شلوغ شهر ها بر پا شدند و بدین ترتیب اولین گام های تبلیغات محیطی با معانی امروزی برداشته شد.

 

پیدایش اتوموبیل

پیش از این تبلیغات محیطی برای جلب توجه عابرین پیاده در مراکز شلوغ شهرها طراحی میشدند اما با اختراع اتوموبیل به عنوان یک وسیله نقلیه سریع و راحت و استفاده عموم مردم از آن، افکار تبلیغاتی به سمتی رفت که مخاطبین را در جاده ها و در حال رفت و آمد هدف قرار دهند.

پیدایش اتوموبیل

بنابر این ویژگی تبلیغات چاپی باید دستخوش تغییرات میشد؛

  • علاوه بر مراکز شهر ها تبلیغات در جاده های مخصوص اتوموبیل ها نیز باید اکران میشد.
  • ابعاد آنها باید به اندازه های بزرگ تغییر میکرد تا ماشین ها در حال عبور و سرعت هم بتوانند به راحتی آنها را ببینند
  • طراحی تبلیغات چاپی باید ساده و گویا و با حداقل کلمات انجام میشد تا سرنشینان اتومبیل خیلی سریع با آن ارتباط بگیرن.

به این ترتیب شرایط طراحی و اجرای اولین بیلبورد های تبلیغاتی با شمایل امروزی فراهم گردید.

 

اولین بیلبورد تبلیغاتی

اولین بیلبورد تبلیغاتی

اولین بار تبلیغات جاده ای را بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار گرفتند. آن‌ها علائم و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها  می آویختند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند.

در نهایت برای اولین بار در سال 1835 میلادی در نیویورک بزرگترین تبلیغات در فضای خارجی به اندازه 15 متر مربع توسط چاپخانه جَرِد بل (Jared bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.